Повечето
колоездачи се характеризират с любов към природата, здравословен начин
на живот и хранене, приключенски дух и… голям патриотизъм. Но истински.
Не от шизофренния, изключващ уважение към другите нации, раси и бленуващ
България на три океана, с оттенък на чалга и кебапчета.
Затова и
един от най-силните образи, които познавам, съчетаващи чертите на
типичен колоездач – Васил Рачев от града на 100-те войводи, за поредна
година организира изкачване на връх Шипка, навръх националния празник на
България – 3 Март.
Когато
искаш да почетеш героите, сражавали се срещу Османския поробител на това
емблематично място в българската история, поне за мен трябва да се
доближиш максимално до техните страдания, да се замислиш какво им е
струвало посред зима да се катерят по урви в снега и да рискуват живота
си за свободата на България. Затова да се качиш с колата си до стълбите
на паметника, не ми се струва достатъчно подобаващо.

Това се случва вече толкова много години. Независимо от метеорологичните прогнози или каквито и да било други пречки.
И тази
година стотици колоездачи се събраха от южна и северна България –
съответно от Казанлък и Габрово, за да атакуват върха с трибагрениците
на гръб или в сърцето.
Ние от
колоездачен клуб VELOCITY решихме да стигнем до мястото направо на ход
от София, за да е по-пълна картинката. Разнообразието от участниците
беше максимално.
Велосипедите
бяха шосейни, планински и ретро. Съотношението на мъже и жени беше
почти равно. Възрастта варираше в диапазон от 40 години, като
най-младият участник беше Цветан Иванов на 16 години. А освен живеещите в
София, дойдоха ентусиасти от Вършец, Дупница и за цвят – англичанката
Зоуи.



Дори само
да се включиш в колоната от колоездачи е достатъчна причина да потеглиш
към Шипка. Рядко могат да се видят толкова много велосипедисти накуп в
България. И докато повечето автомобили ни изпреварват между Казанлък и
град Шипка, то скоро след това ние се носим покрай натрупалите се коли,
които са спрели в огромна тапа, която ще ги задържи много дълго там.
Всяка
година се повтаря един и същ сценарий. От различни краища на Родината
потеглят автомобили с желаещи да се качат на Шипка за празника, но сякаш
никой не знае, че проходът е затворен на този ден. Следват нерви,
паркирани в подножието автомобили и хиляди пешеходци, катерещи върха
часове наред.



Тази година те не дойдоха на Шипка.
Толкова е
лесно, стига някой да си помръдне мозъка малко. Господа управници,
толкова ли е трудно да организирате 20 автобуса, затворете изцяло
движението и извозвайте нагоре и надолу през 5 минути желаещите да
посетят паметника. Не да карате родители с малки деца да ходят пеша
часове, докато децата пищят на гърбовете им. Ще осигурите оборот на
превозвачите, ред сред посетителите, намаление на вредните емисии и
много, много по-добра организация. И най-вече няма да хвърчат линейки за
блъснати хора, както се случи тази година. Но предполагам, че има
достатъчно извинения това да не се реализира. Защото само истински
патриот би го направил. Но зависи дали това влиза в целите на местната
власт.
Точно
патриотизмът е нашата основна причина да се качим на Шипка. Освен него,
точно това – да си спестим главоболия и дълги часове в задръствания.
Вместо това се наслаждаваме на природата с пълни дробове.
Да спестиш
пари от гориво като едновременно се грижиш за здравето си не е по-малка
причина да се качиш на колелото. Също както да срещнеш отново много
стари приятели, с които да споделиш емоцията. Или да се запознаеш с
нови.
Мога да
изброявам още и още причини. Но знам, че празникът не би бил същия дори
на стотна, ако си запаля колата. И знам, че догодина пак ще отида на
Шипка с колелото. Защото дори времето да не е подходящо, това ще е само
една причина да не отида. А остават толкова много, за да го направя пак.
п.с. Другите причини са Боко, Калин, Здравко, Васко, Зоуи, Петя, Първан, Цецо, Треки, сем. Стоянови, Ивето, Теодор, Силвестър, Тошко, Ачо, Ирена, Лазар, Ники, Веско, Балабана, Стаси, Минко, Тино…. и безброй други…
Няма коментари:
Публикуване на коментар